Paskutinį kartą atnaujinta: vasario 6, 2023
PATVIRTINTA
Kauno r. Lapių pagrindinės mokyklos
direktoriaus 2022 m. gruodžio 12 d.
įsakymu Nr. V-94
KAUNO RAJONO LAPIŲ PAGRINDINĖS MOKYKLOS
MOKINIŲ PAŽANGOS IR PASIEKIMŲ
VERTINIMO TVARKOS APRAŠAS
Mokinių pasiekimų ir pažangos vertinimas (toliau vertinimas) – nuolatinis informacijos apie mokinių mokymosi pažangą ir pasiekimus kaupimo, interpretavimo ir apibendrinimo procesas.
Įvertinimas – vertinimo proceso rezultatas, konkretus sprendimas apie mokinio pasiekimus ir padarytą pažangą.
Įsivertinimas (refleksija) – paties mokinio daromi sprendimai apie daromą pažangą bei pasiekimus, remiantis savistaba, savianalize, dabartinių pasiekimų lyginimu su ankstesniaisiais, tolesnių mokymosi tikslų numatymu.
Vertinimo informacija – įvairiais būdais iš įvairių šaltinių surinkta informacija apie mokinio mokymosi patirtį, jo pasiekimus ir daromą pažangą (žinias ir supratimą, gebėjimus, nuostatas).
Vertinimo kriterijai – dalyko programą atitinkantys, individualiose mokytojų vertinimo metodikose numatyti užduočių atlikimo kriterijai.
Kontrolinis darbas – ne mažiau kaip 30 minučių trukmės savarankiškas, projektinis, kūrybinis, laboratorinis ar kitoks mokytojo numatytu būdu (gali būti elektroniniu būdu) atliekamas ir įvertinamas darbas, skirtas patvirtinti, kaip mokiniai išmoko tam tikrą dalyko programos dalį (skyrių, temą, kelias temas).
Apklausa (atsiskaitymas) žodžiu – tai monologinio ar dialoginio kalbėjimo įvertinimas, skirtas patikrinti žinias ir gebėjimą gimtąja ar užsienio kalba taisyklingai, argumentuotai reikšti mintis per gimtosios, užsienio kalbų ir socialinių mokslų pamokas. Mokiniui, atsakinėjančiam žodžiu, įvertinimas pateikiamas tą pačią pamoką.
Apklausa raštu – tai darbas raštu, organizuotas ne daugiau kaip iš vienos pamokos medžiagos. Darbo tikslas – sužinoti, kaip mokinys geba pritaikyti įgytas žinias individualiai atlikdamas praktines užduotis. Mokiniai, nedalyvavę apklausoje, atsiskaityti neprivalo. Iš anksto apie apklausą mokiniai neinformuojami. Darbų patikrinimas gali vykti pasirinktinai (tikrinami ne visų mokinių darbai), darbai turi būti grąžinti kitą pamoką.
Savarankiškas darbas gali trukti 10-20 minučių. Jo tikslas sužinoti, kaip mokinys suprato temos dalį, kaip geba pritaikyti įgytas žinias individualiai atlikdamas praktines užduotis.
Nuotolinis mokymas – mokymo proceso organizavimo būdas, kai mokiniai, būdami skirtingose vietose ir naudodamiesi informacinėmis komunikacijos priemonėmis ir technologijomis, bendrauja su mokytoju norėdami pasiekti mokymo tikslus. Galima tiek pavienio, tiek grupinio mokymo forma.
Įgyvendinant pavienio mokymo formą, mokiniai savarankiškai mokydamiesi jungiasi su mokytoju ir dalyvauja grupinėse ar individualiose mokytojo konsultacijose.
Įgyvendinant grupinio mokymo formą, mokiniai susijungia į klasę ar grupę ir nuosekliai mokosi mokomi mokytojų pagal ugdymo programas.
Skaitmeniniai mokymo įrankiai (angl. tools, apps) – programinės įrangos priemonės, galinčios automatizuoti mokymui reikalingų funkcijų atlikimą (pavyzdžiui, el. pašto ar vaizdo konferencijų programinė įranga, skirta bendrauti, įrankiai užduotims, testams kurti ir pan.). Skaitmeniniai mokymo įrankiai gali būti universalūs, sukurti ne tik mokymo tikslams.
Skaitmeninis mokymosi objektas – mokymui(si) naudotinas skaitmeninis išteklius, kurio pagrindinė savybė – daugkartinis naudojimas, t.y. galimybė pakartotinai taikyti kituose mokymo(si) kontekstuose.
Skaitmeninės mokymosi priemonės – tikslingai sukomplektuotas skaitmeninio mokymosi turinys, pateikiamas kartu su skaitmeniniu mokymosi įrankiu (ar VMA), skirtu jam peržiūrėti ir mokymo proceso organizavimui užtikrinti.
Virtualioji mokymosi aplinka (VMA) – tai informacinė sistema, turinti ir (arba) susiejanti skaitmeninius mokymo įrankius, leidžiančius pateikti skaitmeninį turinį (teorinę medžiagą, užduotis, testus ir pan.), organizuoti mokymąsi, bendrauti ir bendradarbiauti su besimokančiais, atlikti kitas mokymui reikalingas funkcijas.
Skaitmeninis mokymosi turinys – informacinės rinkmenos (tekstinės, grafinės, vaizdo ir kt.) su sukurta mokymo medžiaga; jos gali būti pateiktos naudojantis skaitmeniniais mokymosi įrankiais. Dažniausiai tokiam turiniui reikalingas įrankis jam peržiūrėti ar vykdyti.
5.1. diagnostinis vertinimas – vertinimas, kuriuo naudojamasi siekiant išsiaiškinti mokinio pasiekimus ir padarytą pažangą, baigus temą ar programos dalį, kad būtų galima numatyti tolesnio mokymosi galimybes, suteikti pagalbą, įveikiant sunkumus;
5.2. formuojamasis vertinimas – nuolatinis vertinimas ugdymo proceso metu, kuriuo siekiama operatyviai suteikti detalią informaciją apie tolesnio mokinio mokymosi bei tobulėjimo galimybes, numatant mokymosi perspektyvą, pastiprinant daromą pažangą. Formuojamasis vertinimas skatina mokinius mokytis analizuoti esamus pasiekimus ar mokymosi spragas, sudaro galimybes mokiniams ir mokytojams geranoriškai bendradarbiauti;
5.3. apibendrinamasis vertinimas – vertinimas, naudojamas baigus programą, modulį. Jo rezultatai formaliai patvirtina mokinio pasiekimus ugdymo programos pabaigoje;
5.4. norminis vertinimas – vertinimas, kuris sudaro galimybes palyginti mokinių pasiekimus, taikomas per pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimą;
5.5. kriterinis vertinimas – vertinimas, kurio pagrindas – tam tikri kriterijai, su kuriais lyginami mokinio pasiekimai;
5.6. kaupiamasis vertinimas (sudėtinis pažymys) – tai informacijos apie mokinio mokymosi pažangą ir pasiekimus kaupimas, sudėtinis įvairių mokinio veiklų, pasiekimų, pastangų suminis balas, kurio kriterijus pritaiko mokytojai, vertinantys mokinių pasiekimus pažymiu;
5.7. individualios pažangos (idiografinis vertinimas) – vertinimo principas, pagal kurį lyginant dabartinius mokinio pasiekimus su ankstesniaisiais stebima ir vertinama daroma pažanga.
6.1. formalusis vertinimas – vertinimas, kai skiriamos tam tikro formato užduotys, numatomas joms atlikti reikalingas laikas, užduotys įvertinamos formaliais kriterijais, įvertinimas fiksuojamas;
6.2. neformalusis vertinimas – vertinimas, kuris vyksta nuolat stebint, susidarant nuomonę, kalbantis, diskutuojant. Įvertinimas fiksuojamas mokytojo pasirinkta forma (ženklais, individualiomis pastabomis ir kt.);
6.3. signalinis pusmečio įvertinimas – kartą per pusmetį iš esamų pažymių mokytojo vedamas aritmetinis vidurkis, leidžia mokiniui įsivertinti esamą situaciją (pažymys vedamas likus mėnesiui iki pusmečio pabaigos);
6.4. darbų aplankas – sukaupti mokinių darbai raštu.
8.1. padėti mokiniui pažinti save, suprasti savo silpnąsias ir stipriąsias puses, įsivertinti savo pasiekimų lygmenį, kelti mokymosi tikslus;
8.2. padėti mokytojui planuoti ir koreguoti savo darbą, įžvelgti mokinio mokymosi galimybes, nustatyti mokymosi sunkumus, diferencijuoti ir individualizuoti darbą, parinkti ugdymo turinį ir metodus;
8.3. suteikti tėvams (globėjams, rūpintojams) informaciją apie vaiko mokymąsi, stiprinti ryšius tarp vaiko, tėvų (globėjų, rūpintojų) ir mokyklos.
III. VERTINIMO NUOSTATOS IR PRINCIPAI
9.1.vertinimas grindžiamas šiuolaikine mokymosi samprata, mokinių amžiaus tarpsnių psichologiniais ypatumais, individualiais mokinio poreikiais, atitinka ugdymosi tikslus;
9.2. vertinama tai, kas buvo numatyta pasiekti ugdymo procese: mokinių žinios, jų taikymas, supratimas, dalyko gebėjimai, įgūdžiai, pastangos, asmeninė pažanga ir pasiekimai;
9.3. vertinimas skirtas padėti mokytis – mokinys laiku gauna grįžtamąją informaciją apie mokymosi patirtį, pažangą ir pasiekimus. Mokiniai mokytojo padedami mokosi vertinti ir įsivertinti savo pasiekimus ir pažangą, atsižvelgdami į savo mokymosi sėkmę, planuoja tolesnį mokymąsi, keliasi ateities tikslus.
11.1. humaniškumas – kiekvienas vaikas gerbiamas, psichologiškai saugus, sugebantis adekvačiai įsivertinti;
11.2. tikslingumas – vertinimo metodai atitinka mokymosi turinį;
11.3. pozityvumas, objektyvumas, konstruktyvumas – vertinama tai, kad buvo numatyta pasiekti ugdymo procese (remiamasi bendrosiomis programomis): žinios, supratimas, bendrieji ir dalyko gebėjimai, vertybinės nuostatos, nurodomos spragos, padedama jas taisyti, siekiama kuo didesnio vertinimo patikimumo;
11.4. informatyvumas – vertinimo informacija aiški, išsami, savalaikė, nurodoma, ką mokinys jau išmoko, kur spragos, kaip jas taisyti;
11.5. aiškumas ir skaidrumas – visi proceso dalyviai (mokiniai, mokytojai, tėvai, globėjai, rūpintojai) žino vertinimo kriterijus ir vertinimo būdus, kurie visiems suprantami. Mokytojas vertinimo kriterijus aptaria su mokiniais mokslo metų pradžioje ir pagal poreikį (pradėdamas naują skyrių, temą ar pan.);
11.6. veiksmingumas – naudojami įvairūs vertinimo informacijos šaltiniai, taikomos šiuolaikinės vertinimo metodikos.
31.1. kontrolinis darbas;
31.2. atsiskaitymas žodžiu.
34.1. jei dalykui mokyti skirta 1 pamoka per savaitę, įvertinama ne mažiau 5 pažymiais;
34.2. jei dalykui mokyti skirta 2-3 pamokos per savaitę, įvertinama ne mažiau 7 pažymiais;
34.3. jei dalykui mokyti skirta 4-5 pamokos per savaitę, įvertinama ne mažiau 8 pažymiais.
35.1. mokinių mokymosi pasiekimai vertinami sistemingai. Rekomenduojama per pusmetį organizuoti ne mažiau kontrolinių ar kitų atsiskaitomųjų darbų, kiek yra to dalyko savaitinių pamokų;
35.2. kontrolinių darbų tvarkaraštis skelbiamas elektroniniame dienyne;
35.3. per dieną organizuojamas tik vienas kontrolinis darbas;
35.4. mokytojas apie kontrolinį darbą mokinius pakartotinai informuoja per paskutiniąją pamoką prieš kontrolinį darbą, supažindina su darbo struktūra, turiniu, tikslais, vertinimo kriterijais:
35.4.1. rekomenduojama sudarant kontrolinio darbo užduotis laikytis eiliškumo: nuo lengvesnių užduočių eiti prie sunkesnių. Pagal užduočių sunkumą diagnostinės užduotys turėtų būti rengiamos stengiantis laikytis tokių proporcijų: 30 proc. lengvų užduočių, 40 proc. – vidutinio sunkumo ir 30 proc. sunkių užduočių;
35.4.2. užduotimis patikrinami įvairūs mokinių gebėjimai. Rengiant diagnostines užduotis rekomenduojama laikytis tokio žinių ir gebėjimų santykio: 50 proc. užduoties taškų turėtų būti skirta žinioms ir supratimui tikrinti, o kiti 50 proc. – problemų sprendimo gebėjimams tikrinti;
35.4.3. prie kiekvienos užduoties ar klausimo būtina nurodyti taškus;
35.5. kontrolinius darbus mokytojas ištaiso ir grąžina mokiniams ne vėliau kaip po dviejų savaičių;
35.6. kontrolinių darbų rezultatų analizė pristatoma ir aptariama su visais klasės mokiniais, pasidžiaugiama jų sėkmėmis, nesėkmės aptariamos individualiai ir numatomi būdai mokymosi spragoms šalinti;
35.7. dėl objektyvių priežasčių mokytojas turi teisę kontrolinio darbo laiką pakeisti, bet būtina suderinti su mokiniais. Atidėtas kontrolinis darbas gali būti parašomas po pamokų.
35.8. mokytojas visą ar dalį pamokos skiria kontrolinių darbų analizei, bendrus darbo rezultatus pristato ir aptaria su visais klasės mokiniais, pasidžiaugia jų sėkmėmis, pagal galimybes, poreikius nesėkmes aptaria su kiekvienu mokiniu individualiai bei numato būdus mokymosi spragoms šalinti;
35.9. gavęs neigiamą kontrolinio darbo įvertinimą, mokinys darbą gali perrašyti per savaitę po pamokų arba kitu susitartu su mokytoju laiku;
35.10. jei mokinys dėl pateisinamų priežasčių (ligos, nelaimės ir kt. atvejais) nedalyvavo kontroliniame darbe, už jį atsiskaito po pamokų arba kitu susitartu su mokytoju laiku per 2 savaites. Neatsiskaičius kontrolinio darbo dienyne įrašomas neigiamas įvertinimas 1 ir parašomas komentaras;
35.11. neatlikus mokyklos numatytu laiku vertinimo užduočių (kontrolinių darbų ir kt.) dėl svarbių, mokyklos vadovo pateisintų priežasčių (pavyzdžiui, ligos), ugdymo laikotarpio pabaigoje fiksuojamas įrašas „atleista“. Tokiais atvejais mokiniams, sugrįžusiems į ugdymo procesą, turi būti suteikta reikiama mokymosi pagalba;
35.12. Kontrolinis darbas, jeigu 50% mokinių už jį gavo nepatenkinamą įvertinimą, perrašomas;
35.13. Kontroliniai darbai paskutinę pusmečio dieną ir pirmąją dalyko pamoką po mokinių atostogų neorganizuojami.
TEISINGŲ ATSAKYMŲ APIMTIS (PROCENTAIS) | PAŽYMYS |
100-95 | 10 |
94-85 | 9 |
84-75 | 8 |
74-65 | 7 |
64-55 | 6 |
54-45 | 5 |
44-35 | 4 |
34-20 | 3 |
19-10 | 2 |
9-0 | 1 |
VII. VERTINIMAS BAIGUS PROGRAMĄ
49.1. mokiniai per paskutinę pusmečio (mokslo metų) pamoką analizuoja mokymąsi, padarytą pažangą, su mokytoju aptaria sėkmes ir nesėkmes, planuoja tolesnį mokymąsi;
49.2. mokytojai apibendrina informaciją apie mokinio, klasės pasiekimus bei padarytą pažangą ir, jei reikalinga, koreguoja ugdymo proceso teminius planus.
VII. TĖVŲ (GLOBĖJŲ, RŪPINTOJŲ) INFORMAVIMO TVARKA
VIII. VERTINIMO DALYVIAI IR JŲ VAIDMUO
68.1. planuoja ir atlieka mokinių pažangos bei pasiekimų vertinimą ugdymo procese;
68.2. apibendrina ir įvertina mokinio pasiekimus;
68.3. fiksuoja vertinimo informaciją;
68.4. informuoja mokinius, jų tėvus (globėjus, rūpintojus), kitus mokytojus, mokyklos vadovus apie mokinių mokymąsi, pasiekimus ir spragas;
68.5. remdamiesi vertinimo informacija, analizuoja ir koreguoja mokinių mokymą ir mokymąsi;
68.6. rūpinasi, kad mokiniams, turintiems mokymosi sunkumų, būtų laiku suteikiama reikiama individuali pagalba;
68.7. derina mokinių pažangos ir pasiekimų vertinimo metodikas su dėstančiais mokytojais.
69.1. vykdo bendrą mokinių pažangos ir pasiekimų vertinimo, informacijos rinkimo, fiksavimo bei panaudojimo tvarkos priežiūrą;
69.2. užtikrina vertinimo metodikų dermę pereinant iš klasės į klasę, iš vienos ugdymo pakopos į kitą, tarp atskirų dalykų;
69.3. vykdo kontrolinių darbų apimčių ir dažnumo priežiūrą;
69.4. vertina mokyklos ir mokytojo darbo kokybę, remdamiesi mokinių pasiekimais ir atsižvelgdami į mokinių ir jų tėvų socialinę padėtį, sociokultūrinę aplinką.